22 december 2011

Äntligen julstämning

I tisdags under föreläsningen sa våran föreläsare att "ja, egentligen så kan ni ju redan allt det här, så det här blir eran sista föreläsning för i jul"
Jag hade bokat tvättid från 12 (en nödvändig en som alltid) men tanken slog mig: Jag skulle ju faktiskt kunna åka hem idag (bussen gick 15:50). Hej bara innom loppet av knapt två h hade jag tvättat, packat åkt ner på stan och handlat alla julklapparna. Bussen visade sig vara ändrad (insåg jag först när jag släpat min överfyllda resväska genom slasket till busshållplatsen). Men åkte istället 6:35 morgonen därpå.
Julstämningen infann sig i samma stund som jag passerade Norråkers-skylten. Snölandskapet gör verkligen sitt och efter 11-kaffet hos mormor tog pappa o jag skotern ut och högg en julgran. Jag tog även 1½ timme på mig med att slå in mina 6 julklappar nynnandes till julvisorna som ljuder genom hela huset!
Idag klädde jag, i sedvanlig ordning, mormors gran. Det görs alltid den 22:a och i år gjordes det med lillpigas hjälp. Därefter gick vi hem till oss och gjorde islyktor som jul-Ernst inspirerade med igår på 4:an. Man kan inte tro hur spännande det kan vara att få bära bunkar fyllda med vatten när man är 4 och 6 år.
Sedan lekte vid baklängeskurragömma och "svartemann" medan Mammo var och handlade ingridienser till karamellbaket!
Det stod ischoklad, mjukchoklad-kola och tryffel på agendan och heter man Emma-Lisa så gör man hellst allsammans samtidigt - går alltid kanonbra så länge man tänkt igenom hela händelseförloppet iför väg (ungefär som mental förberedelse inför en längdskidstävling skulle jag vilja likna det med) och jajemen - kladdigare än jag kanske hade tänkt mig, men jag fullföljde.
Tryffelkulorna fick bli doppade i blockchoklad och sedan rullade i havssalt - kan bli hur grymt eller läskigt som helst. Den som lever får se!
Min bagar-assistent var kanoners - hon målade en färgglad sköldpadda och fick guldstjärnor av Mammo!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress