27 maj 2011

Härliga skola

Hawaii

Kurserna är verkligen roliga,

Det har börjat gå upp för mig att min professor i business har varit en sjudundrans till affärskvinna. Idag när vi pratade om kris så berättade hon om när hon var med och satsatde 100 miljoner dollar på ombyggnationerna av Hitonhotellet här i Waikiki. De hade lagt ner väldigt mkt pengar på lokalerna men snålat till på möblerna. de hade köpt in dem utifrån och det visade sig sex månader senare att hela hotellet var fullt av svart mögel. Det visade sig vara möblerna som tagit med sig fukt och möglatpå sig när de stått i hiltongaraget (tyligen så tålde det inte värmen). De blev inte bara stämda, de fick riva och göra om ALLT!! Huga huga..

Men bästa lektionen är ändå business communication. Herre gud så kul det är att diskutera kulturskillnader, etik, moral och allt där emellan, speciellt eftersom vi är en sån varierad grupp med människor från olika ställen i världen, mixat med amerikaner. Läraren i den klassen känns inte alls som lärare utan snarare debattledare - det är riktigt roligt och man lär sig så mkt.

Nu ska vi opponera på en artikel som vi själva ska ha valt ut inom outsourcing, efter att ha serr de andras opponeringar känner jag att jag verkligen "overdid it". Har tagit mig mkt tid och jag har skrivit för brinnande livet, men å andra sidan så är jag ju här av en anledning. Jag hoppas verkligen på att kunna förbättra mina skrivfärdigheter och bli tryggare i att kunna uttrycka mig på ett mer akademiskt sätt nu när jag nästa år ska skriva en D-uppsats på engelska.

Idag pratade jag svenska för första gången med ngn sedan jag kom hit. Det här är Norska Ingrid och hon går i min business-klass. Vi tog en lunch tillsammans idag och hade riktigt trevligt. Till helgen ska jag följa med henne och segla ut till en ö med hennes vänner. Hon äger en segelbåt tillsammans med några vänner och så gott som varje helg åker det ut till den här ön för att spela fotboll, beachvollyboll, dricka öl och BBQ:a. Så vi får hålla tummarna att vädret håller i sig!


Carolina Wallin Pérez - Pärlor. Leta reda på henne på Spotify, alla Kent-covers är så himla härliga - speciellt 747

mamma

Det var kul att hon hette Ingrid. Hälsa henne från din mamma och att hon är min namne.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress