Igår hade vi en rundvandring på förlossningen. Henrik frågade medan vi väntade om jag mindes vilket rum vi låg i förra gången. Jag mindes bara britsen och vart ingången till förlossningssalen var. Allt annat är tomt. Den här rundvandringen var hittills det bästa vi har fått göra. Vi fick se badkarsrummet (som jag drömde om innan förra förlossningen, men aldrig såg ytterdörren till ens förra gången), vart personalen höll till, vart vi fick röra oss i korridorerna, värma mat etc. Det klart bästa var genomgången av förlossningsrummet, med tips på avslappningsövningar och alla tänkbara hjälpmedel (bollar, sackosäckar, stolar, kuddar, pallar etc etc). Jag fick instruktioner om hur jag ska använda lustgasmasken och känna på hur det ska kännas när man gör rätt och inte. Jag fick det bekräftat nu att jag hade inte många rätt med lustgasen förra gången.

(null)


Efteråt kände jag mig nästan upplyst – vi gick hem med så oerhört många olika tips och förslag på hjälpmedel och hur dessa ska användas att jag känner mig betydligt tryggare och redo att föda den här gången. Förra gången lämnade jag knappt britsen. Det kommer bli ändring/bättring den här gången.  Nu ska vi öva, öva, öva här hemma. Inför förra förlossningen hade vi mest övat på profylaxandning. Den här gången kommer fokus mer ligga på avslappning och avlastning, det känns som att det kommer hjälpa mig bättre. Vi lämnade förlossningen hoppfulla och en smula peppade faktiskt – jag är mycket tacksam över att vi får den här hjälpen!


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress