Till att börja med: Tack för er feedback här och instagram på mitt första inlägg om vår väg till föräldraskap. Det värmer något oerhört!
 
Här finns länkar till Del I och fortsättningen Del III
 
Erbjudandet om IVF
Efter upprepade misslyckanden blev vi slutligen remiterade till IVF-kliniken i Umeå. Det var först här som vi verkligen fick veta hur min menscykel betedde sig (snabbt föklarat så gick den i dubbla cykler och vi skulle aldrig kunna bli gravida på normal väg, trots medicins hjälp). Men jag hade ägg och Henrik hadde toppenspermier. 
 
IVF, eller provrörsbefruktning är en förkortning av in vitro-fertilisering. Det betyder befruktning i laboratorium i glaskärl eller provrör. Det finns två varianter. Båda innebär att man plockar ut ägg, men sedan kan befruktningen ske mha att man väljer ut en spermie och placerar in i ägget (det är oftast det man ser att man gör på tv mm), eller så placeras ägget i en miljö där en sats med miljontals spermier ligger och väntar så får den snabbaste simmaren befrukta på egen hand. Tack vare att Henrik hade bra kvalité på sina spermier kunde vi göra det sistnämnda.
 
Men innan vi ens var i närheten av att få göra det så skulle jag genomgå en hormonresa delux. 
 
Man börjar med en sk nedreglering. Jag fick hormoner som blockerade kroppen från att sätta igång ägglossningen för tidigt. Varje dag tog jag sprutor på mig själv (i magen vill jag minnas). Detta pågick under ett par veckor och under tiden fick jag lämna blodprov för att se om nedregleringen fungerat. När ägglossningen var blockerad var det dags för en ny hormonbehandling som skulle stimulera äggblåsor till att växa. 
 
Nu var det dags för ett tredje läkedel som skulle göra så att flera ägg skulle lossna (normalt lossnar bara ett, men detta gör man för att öka chanserna). Vi fick åka in till kliniken två tre ggr för att kontrollera äggblåsorna. När läkaren ansåg att dessa var tillräckligt mogna fick jag en sista spruta som jag skulle ta. Jag minns att den riktigt kändes under skinnet på buken. Två dagar senare var äggen redo för att plockas ut.
  (null)
På Ivf-kliniken, klara för uttag
 
Nu kom Henrik in i bilden. Han hade fått instruktioner om att han skulle ha haft utlösning två dagar innan han skulle lämna själva provet. Det fick inte följa med någon "gammsperma" här inte. Väl på kliniken blev han hänvisad till ett "runkrum" och jag fick klä på mig operationskläder. Ägguttaget görs mha ett vaginalt ultraljud och en nål som man sticker in genom sligan in i äggledaren. Jag var vaken under ingreppet, men ganska ordentligt drogad. Det fanns ingen chans att jag skulle kunna återvända på jobbet efteråt (som jag trodde) och jag blev sängliggandes hela dagen efter. Men skörden blev god. Hela 12 blåsor fanns där, varpå 8 av äggen blev befruktade!
 
Nu gällde det att celldelningen föll väl ut. Våra chanser att lyckas var endast 30 %....
 
Fortsättning följer...
 

Anonym

Det är så fint att få läsa om eran resa. Det är så ofta människor skäms för att de haft svårt att få barn och glömmer hur många andra det är som oxå har det svårt. Sånna här berättelser peppar bara och ger hopp! Tack att du vågade dela med dig!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress