Till hösten har jag sökt några kurser på universitetet och en YH-utbildning. Den sistnämnda är en yrkesutbildning till fastighetsförvaltare. Tanken är att  läsa sådant som kan vara till nytta för fastighetverksamheten som vi har; allt från byggnadsteknik och lagar till fastighetsinvesteringar mm. De andra är allt från projektledning och statsvetenskap till kriminologi. Dessa är lite mer för att jag helt enkelt tänker att dessa kan vara roliga och intressanta. 
Mitt dilemma är att YH- utbildningen är på heltid och de andra på halvtid - samtliga är på distans. Nu är det dags att bestämma sig.

Jag trodde aldrig att jag skulle bli antagen till YH-utbildningen. Endast 20 platser plus ett svenska- och ett matteprov för en ytterligare urvalsprocess utöver betyg och högskoleprov. Men jag blev antagen.
(null)

Så varför plugga när jag ska vara mammaledig? Om jag studerar så får Melker också vara längre på förskolan, vilket jag tror att han skulle må bra av. Han är en livlig kille som behöver aktiveras vilket kan bli en utmaning för mig när vi bor i en lägenhet mitt i stan. 
Sedan vet vi ju aldrig hur det kommer att gå med Mina. Hon sover helt ok nu, men anammar hon Melkers sovrutiner kommer jag behöva ta igen sömn på dagtid och det lirar inte med en treåring som förhoppningsvis slutat sova på dagtid efter den här sommaren.

Så vad ska jag välja: 
50 % = 20 h på förskolan
100 % = möjlighet till heltid

Nu tror jag att jag inte kommer låta Melker vara på föris från 8-17 varje dag, utan hämtar honom vid 14-tiden eller så. Men jag har ingen kurs som rimmar med det timantalet. 

Kommer jag fixa YH-utbildningen på 100%? Den lär inte vara lika tuff som civilekonomutbildningen, men nu ska jag ju först och främst ta hand om min lilla tjej + att plugga är ju något man lär sig att göra (iaf var det så för mig). Nu kanske jag är ringrostig och det kan ta tid att komma in i det...

Hur ska jag göra?




Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress