Något som jag oroade mig lite för var när Melker skulle träffa Mina för första gången. Hur skulle han ta det att nu är det en till människa som ska bo med oss? En till person att dela uppmärksamhet och kärlek med.
 Jag hade hört att en sådan omställning kan liknas med att om Henrik skulle komma hem med en till kvinna som skulle bo tillsammans med oss - känns ju inte jättekul..

(null)
Men just första mötet gick över förväntan. Han blev jätteglad, ville krama, pussa och hålla i. När vi sitter med henne kommer han gärna och kryper upp bredvid och klappar snällt på lillasyster. Det blir många pussar och han vill gärna hjälpa till med tutten och snuttekaninen.
(null)
Hjärtat svämmar över av värme. Han är helt underbar med henne. Nu har det bara gått lite mer än en vecka, men vi är noga med att överösa honom med extra mycket kärlek nu. Tillåter honom att vara "liten" och hittar på saker med honom på tumanhand.
(null)
Stundvis blir han som sagt "liten", vill ha tutte och sitta i mammas famn som lillasyster. Eller som här: krypa ner i babyskyddet och vara som lillasyster. Vi försöker uppmuntra alla hans känslor - det har vi väl egentligen alltid gjort (är man ledsen så ska man känna att det är ok att vara det osv). Vill han vara "bäbis" så är det hans sätt att hantera den nya familjeomställningen. Det viktiga är att han får känna att han är världens bästa hur än han väljer att vara. 

Mammas Melker - du är min bästa



Karin

Du är så klok i ditt tänkande. Det här kommer gå så bra. Jan ser verkligen stolt ut över att vara storebror 😊

Svar: Ja, jag hoppas det. Det är ju något med att få ge sin lilla kille ett syskon. Det är ju en relation som kommer vara för resten av deras liv❤️
EMMA-LISA

Karin

"Han"ska de ju naturligtvis stå 😆 Klumpiga fingrar 😉

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress