22 oktober 2018

Minas dop

Familylife

I lördags hade vi dop för vår dotter Mina.
Vi beslutade att ha det i Borgafjäll denna gång. Anledningarna var flera. Då vi namngett vår dotter Mina efter min mormor med samma namn ville vi väldigt gärna att hon skulle kunna vara med. Borga skulle endast innebära sju mils bilfärd istället för 28 mil om vi döpt i Umeå som sist. Nu hann tyvärr mormor lämna oss innan dopet men hon var med oss den dagen på flera sätt ändå.
(null)
Borgafjäll, eller rättare sagt Avajö är den plats där min mormor kommer ifrån. I Avasjö kapell blev jag själv döpt i en gång i tiden.
(null)
(null)
Mina döptes i samma klänning som jag döptes i. Även Melker är döpt i denna klänning.
(null)
Melker fick med hjälp av gudfar och pappa att hälla upp dopvattnet. Vattnet hade vi tagit från Nyåkersbäcken. Den bäck som rinner vid mormor och morfars gamla hus.
(null)
Minas dopskallra är densamma som Henrik hade på sitt dop, likaså Melker. Bra när man är i en ålder där tänder spökar och allt gärna ska in i munnen.
(null)
Mina Ulla Elisabet Olofsson
Mina efter min mormor
Ulla efter Henriks mamma
Elisabet efter både mig och min mamma
(null)
Istället för traditionellt rosa band hade hon gråa och en grå underklänning - precis samma som Melker hade när han döptes.
(null)
(null)
Gudfäder var såklart Mella och Henke - våra bästa vänner. De framförde två fantastiskt vackra låtar som rörde oss till tårar.
(null)
Inte ett öga torrt
"Angel" med Jack Jonson
"Brown Eyed Girl" 
Var de låtar som de framförde
(null)
(null)
(null)
(null)
Vi valde att ha på oss Tåsjödräkten. Det är sällan tillfälle ges och vad passar inte bättre än vid en sådan högtid som dop? Det kändes högtidligt när mamma hjälpte mig att klä på mig - nästan som att jag skulle gifta mig. Jag hade hennes hembygdsdräkt och Melker hade min bror Markus dräkt som han hade på mina föräldrars bröllop en gång i tiden.
(null)
Fantastiska du - du är med mig i allt - stort som smått. Min makalösa, kloka, härliga, vackra! Mella är givetvis både gudmor till såväl Mina som Melker
(null)
Ett litet men betydelsefullt gäng bjöd vi till dopet denna gång. 
Alla som närvarade:
Arne som ringde i klockorna, organisten Rose-Marie, den fina prästen Anna, Joakim, Birgit (Arnes fru), pappa, mamma, Vlora, Mira svärföräldrarna Hans och Ulla. Tack alla för att ni var med oss den dagen. Inget är så smickrande som när så fina vänner och familjer åker så långt för ens skull. Ni är underbara
(null)
👋🏼
(null)
Det blev middag på Borgafjäll Snowcamp och dopfika hemma i vår stuga efteråt. I det stora hela blev det en helt fantastisk dag, fylld av kärlek och värme från alla som gjort sig mödan att komma dit och delta❤️ 
Till er vill jag säga tack - tack för att vår lilla tjej har så många fina människor i hennes närhet!



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress