25 november 2019

Weekend i Moskva

Resor

I torsdags åkte jag och H till våra vänner i Moskva. De bor och jobbar på den svenska ambassaden och de var så snälla och bjöd över oss för ett par dagar.
(null)
Efter lite förseningar landade vi sent på kvällen och det var skönt att hoppa i säng. Morgonen efter åkte vi till kafé pushkin (alla namn är ju något helt annat, men så här vill jag minnas att det hette). Döpt efter en författare. Rysk kaviar i rustik miljö - fin start på dagen!
Bara några steg längre bort gick vi in på detta stället och fick oss lite bubbel. Guldiga stuckaturer och pampiga kristallkronor!
Nu var vi redo för Röda Torget! Vi såg den okände soldatens grav, Poserade framför Vasilijkatedralen, gluttade åt Leninmausuleet och tog en kaffe inne på GUM.
(null)
Julskyltningen är i full gång och överallt höll man på att bygga upp skridskobanor.
På kvällen hade Jonas och Madde bokat bord på Europas högst belägna restaurang. Vi har haft tur hela vistelsen att vädret varit klart och vi avnjöt en makalös anrättning samtidigt som vi blickade ut över staden.
Efteråt gick viner en våning och hamnade på så sätt på världens högst belägna nattklubb.
(null)
På lördagen var det julmarknad och vi fick uppleva vår allra första vodkalunch. Man kunde inte förstå det riktigt, men vodkan här är allt annat än den vi dricker hemma - endast len och fin. Till detta blev det grillade grönsaker, lamm, lax och bröd i något jag skulle beskriva som en rökig skogskoja. Charmigast var den lilla gammtanten som torkade och plockade undan från borden. Vi dricksade henne 1000 rubel (ca 150 kr) och hon blev så glad att hon drog fram sin parfym och sprayade sig själv och ropade "i love you" efter oss.
Efter att ha frusit tillräckligt mycket på marknaden var det dags för rysk Banja. Det är ett sorts bastubad där män och kvinnor hålls åtskilda och det råder total avslappning. Baderskan är den som bestämmer och du får snällt titta på när hon går lös med bastukvisten på någon utav gästerna i bastun. Detta var en mycket rituell upplevelse . Man kommer in i något som påminner om en restaurang där man direkt klär av sig och du har endast en mössa och tofflor på dig. Här dricker man the och varvar bastubaden med isbad. Vi råkade hamna i en basturitual där flera av kvinnorna låg på golvet med handdukar över sig och vi andra trängdes på en trapp medan baderskan skoningslöst kastade vatten på bastuugnen. Jag har, tre dagar senare, fortfarande ont i halsen! Förutom just det var det en fantastisk upplevelse. Vi unnade oss också en massage så vi var lagomt avslappnade till kvällens middag på White Rabbit - en restaurang som är top 15 på michelinlistan med fantastisk Alice i underlandet-miljö.
På söndagen promenerade vi upp till Moskvas universitet och vidare till denna makalösa utsiktsplats. Vi tog linbanan ner och fortsatte längs Moskvafloden.
(null)
Lyxen med en sådan här resa är när man har två fantastiska guider. Överallt såg vi monument och byggnader och fick den ena berättelsen efter den andra om var och en. Vi hamnade slutligen på en ö i Moskvafloden där vi åt en helt gudomlig pizza!
Våra makalösa vänner - Moskva visade sig verkligen från sin bästa sida och det var helt och hållet er förtjänst. Stort tack för allt❤️