Inför den här förlossningen skrev jag även ett förlossningsbrev till Henrik. Första gången var allt så intensivt att det inte fanns utrymme för annat än överlevnad kändes det som. Därför ville jag (om allt skulle upprepa sig) ha några ord nedskrivna som jag ville att Henrik skulle ta med sig till vårt nästa äventyr. Mycket är sådant som vi redan pratat igenom, men i stundens hetta tänkte jag att det kunde vara bra att få bli påmind.

Bästa härliga du!

 

Om jag haft sinnesnärvaro nog så läser du förhoppningsvis detta nu när vi är på förlossningen (och inte BB). Det känns helt fantastiskt att vi ska få vara med om att göra detta igen och jag är så innerligt glad och tacksam att det är just du som ska hjälpa mig igenom detta. Här kommer några tips som du säkert redan har råkoll på, men som jag ändå vill lyfta fram:

-        Ge mig mycket bekräftelse och visa förståelse på alla de där sätten som bara du kan

-        Berätta för mig hur det går och händelseförloppet om jag själv inte hänger med på det

-        Uppmuntra mig till att prova olika ställningar för att slappna av

-        Hjälp mig att slappna av med mycket beröring och massage. Jag gillar framförallt stora svepande rörelser – kom ihåg massageoljan.

-        Hjälp mig även att slappna genom  att guida mig: "slappna av i pannan, axlarna, armarna, underarmarna…." Och förstärk gärna detta genom att stryka/ta på dessa ställen.

-        Se till att jag äter och dricker

-        Du är mitt språkrör. Om jag har svårt att förmedla känslor och kommunicera gör det då i mitt ställe. Jag känner mig helt trygg i att du fattar de beslut som är bäst för mig. 

-        Hjälp mig att få bedövning/smärtlindring både ryggbedövning och om jag ev behöver sys efteråt. 

-        Se till att fotografera. Glöm inte att kontrollera kamerainställningarna så att det blir bra bilder.

-        Kom ihåg, och påminn även mig, om att vi nu genomgår något helt fantastiskt, att vi snart är föräldrar till ännu ett litet barn som också det kommer bli det finaste vi vet.

-        Jag älskar dig. Vad jag än må säga under den här förlossningen vill jag att du ska veta att jag älskar dig oändligt, gränslöst mycket. Tack för att du är mitt största äventyr – du är bäst!

(null)
Universums bästa jäkla karl

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress